Spelregels
Welkom bij Vuelta Mañager 2007, het Vuelta-managerspel van effesport.nl. Als manager stel je een ploeg samen van 9 renners.
De renners van je keuze behalen punten al naar gelang hun prestaties in de Vuelta 2007. Bij aanmelding kun je een keuze maken uit de renners
van de deelnemende ploegen.
Tot 12.00 uur op zaterdag 1 september 2007 (voor de start van de eerste etappe) kun je je ploeg nog veranderen. Zodra de definitieve startopstelling
van alle deelnemende ploegen bij ons bekend is krijgen alle managers een herinneringsmailtje zodat ze hun team tijdig kunnen aanpassen.
Na sluiting van de database kun je de ploegsamenstelling van alle andere managers bekijken.
Ploegsamenstelling
Om het spel een extra dimensie te geven stellen we een paar eisen aan je ploeg. Je moet tenminste één jeugdige renner (Jongere) opnemen in je ploeg. Dit zijn renners die na 1981 geboren zijn.
Jongeren verdienen extra punten voor je ploeg. Je mag meer dan één Jongere in je ploeg opnemen.
Vier van je negen renners krijgen bovendien een speciale rol: de Kopman, de Sprinter, de Bergkoning en de Reserve-kopman. Deze renners verdienen extra punten in hun specialiteit.
Puntentelling
Als basis voor de puntentelling van Vuelta Mañager 2007 gelden de oude UCI-normen. Dat betekent bijvoorbeeld 70 punten voor een etappe-overwinning,
500 punten voor de eindzege van de Gele Trui, en 70 punten voor de andere eindklassementen. Onder die laatste scharen we ook het klassement van de jongeren.
Het Geel is dus duidelijk het belangrijkst in Vuelta Mañager2007.
Verder zijn er punten voor dag- of tussenklassementen.
Klik hier voor een overzicht.
De Kopman
De Kopman is veruit de belangrijkste renner van je ploeg. Alle punten die hij behaalt worden verdubbeld! De Kopman verdient dus 1000 punten (2*500) als hij voor jou het Geel wint.
De Sprinter
De punten die je Sprinter verdient in vlakke etappes (zie icoontje naast etappe) en in het klassement van de Groene trui worden verdubbeld.
De Bergkoning
De punten die je Bergkoning verdient in bergetappes (zie icoontje naast etappe) en in het klassement van de Bolletjestrui worden verdubbeld.
De Reserve-kopman
De Reserve-kopman wordt pas belangrijk als je Kopman onverhoopt uit de koers verdwijnt. Tot die tijd fungeert hij gewoon als knecht (normale puntentelling). Alleen de punten die hij behaalt ná het verdwijnen van de (eerste) Kopman worden verdubbeld.
De Jongere
Elke manager moet tenminste één Jongere (geboren na 1981) in zijn ploeg opnemen. Alle punten (behalve die in het jongeren(dag)klassement) die de Jongere behaalt worden met 1,5 vermenigvuldigd.
Eindigt zijn dagtotaal op 0,5 dan wordt deze naar boven afgerond.
Managers die het aandurven om meerdere (relatief onbekende) Jongeren op te nemen in hun ploeg worden extra beloond, want ook deze verdienen 150% van hun behaalde puntentotaal.
Let op: een tweede Jongere kan ook alle andere functies in je ploeg vervullen.
Wijs je bijvoorbeeld een Jongere aan als Kopman dan worden zijn behaalde punten dus verdrievoudigd! (2*1,5)
Prijzen
Voor de winnaar een mooie prijs.
Tenslotte
• Per e-mailadres is één deelname mogelijk.
• De lijst met deelnemende wielrenners is voorlopig niet volledig. Controleer dus regelmatig je team.
• Commentaar en feedback kun je kwijt op het prikbord.
• Heel veel plezier!
Vuelta Mañager2007
|