Spelregels
Welkom bij Vuelta Mañager, het gratis Vuelta-managerspel van effesport.nl. Als manager stel je een ploeg samen van 9 renners. De renners van je keuze behalen punten al naar gelang hun prestaties in de Vuelta a España 2004. Bij aanmelding kun je een keuze maken uit de renners van de deelnemende ploegen.
Tot 12.00 uur op zondag 5 september is de inschrijving geopend. De ploegentijdrit van zaterdag 5 september telt niet mee voor het klassement.
Zodra de definitieve startopstelling van alle deelnemende ploegen bij ons bekend is krijgen alle managers een herinneringsmailtje zodat ze hun team tijdig kunnen aanpassen. Na sluiting van de database kun je de ploegsamenstelling van alle andere managers bekijken.
Ploegsamenstelling
Om het spel een extra dimensie te geven stellen we een paar eisen aan je ploeg. Je moet tenminste één jeugdige renner (Jongere) opnemen in je ploeg. Dit zijn renners die voor de start van de Vuelta jonger zijn dan 26 jaar. Jongeren verdienen extra punten voor je ploeg. Je mag meer dan één Jongere in je ploeg opnemen.
Vier van je negen renners krijgen bovendien een speciale rol: de Kopman, de Sprinter, de Bergkoning en de Reserve-kopman. Deze renners verdienen extra punten in hun specialiteit.
Puntentelling
Als basis voor de puntentelling van Vuelta Mañager gelden de UCI-normen. Dat betekent bijvoorbeeld 70 punten voor een etappe-overwinning, 500 punten voor de eindzege van de Vuelta, en 70 punten voor de andere eindklassementen.
De Gouden Trui is dus het belangrijkst in Vuelta Mañager.
Verder zijn er punten voor dag- of tussenklassementen.
Klik hier voor een overzicht.
De Kopman
De Kopman is veruit de belangrijkste renner van je ploeg. Alle punten die hij behaalt worden verdubbeld! De Kopman verdient dus 1000 punten (2*500) als hij voor jou de Gouden Trui wint.
De Sprinter
De punten die je Sprinter verdient in vlakke etappes (zie icoontje naast etappe) en in het klassement van de Puntentrui worden verdubbeld.
De Bergkoning
De punten die je Bergkoning verdient in bergetappes (zie icoontje naast etappe) en in het klassement van de Bergtrui worden verdubbeld.
De Reserve-kopman
De Reserve-kopman wordt pas belangrijk als je Kopman onverhoopt uit de koers verdwijnt. Tot die tijd fungeert hij gewoon als knecht (normale puntentelling). Alleen de punten die hij behaalt ná het verdwijnen van de (eerste) Kopman worden verdubbeld.
De Jongere
Elke manager moet tenminste één Jongere (jonger dan 26 jaar) in zijn ploeg opnemen. Alle punten die de Jongere behaalt worden met 1,5 vermenigvuldigd. Eindigt zijn dagtotaal op 0,5 dan wordt deze naar boven afgerond.
Managers die het aandurven om meerdere (relatief onbekende) Jongeren op te nemen in hun ploeg worden extra beloond, want ook deze verdienen 150% van hun behaalde puntentotaal.
Let op: een tweede Jongere kan ook alle andere functies in je ploeg vervullen. Wijs je bijvoorbeeld een Jongere aan als Kopman dan worden zijn behaalde punten dus verdrievoudigd! (2*1,5)
Subleagues
Als je het leuk vindt om de resultaten van je vrienden en/of familie in één oogopslag te kunnen zien dan kun je hiervoor een subleague aanmaken. Een subleague kan de onderlinge strijd leuker maken. Kijk voor meer uitleg bij subleagues in het menu.
Prijzen
De eerste prijs is een krat bier!
Tenslotte
• Per e-mailadres is één deelname mogelijk.
• Commentaar en feedback kun je kwijt op het prikbord.
• Heel veel plezier!
|